Zaručená dieta při průjmovém onemocnění

31.7.2016 0

Potýkáte se s průjmovým onemocněním? Rozhodně se nemáte za co stydět. Vždyť, kdo to nikdy nezažil, že? Jak se ale zase vrátit do formy a jak dieta souvisí s takovým onemocněním? Jaké jsou nejčastější příčiny průjmu? Průjem je nepříjemné onemocnění, které se často vyskytuje nejen u dětí, ale i dospělých, obzvláště v létě. Vznikat může v důsledku infekce, nebo otravou z jídla. Někdy příčinou také může být stres, nevhodná strava, zánět střeva a podobně. V období letních dovolených průjem jistě zkomplikoval příjemné chvíle nejednomu z nás, a to především při vycestování do exotických zemí, kde se naše tělo setkalo s neznámými podněty nebo došlo ke konzumaci infikované vody. Tímto se do našeho těla dostávají cizí bakterie, se kterými naše střeva nemají zkušenosti. Průjem také může vzniknout jako vedlejší účinek některých léků, zejména antibiotik. Nejvíce jsou jím ohroženi děti a staří lidé, protože při průjmu dochází k velké ztrátě tekutin a nedostatečnému vstřebávání živin, takže hrozí dehydratace a riziko vzniku podvýživy. Kdy navštívit lékaře? Organismus se prostřednictvím průjmu zbavuje škodlivin, které narušili stěnu sliznic žaludku a střev. Proto má průjem vesměs očistnou funkci. Obvykle se nedoporučuje i hned začínat užívat léky k zástavě průjmu, ale s průjmem se vypořádat tím, že potíže, leč nepříjemné a těžké, přečkáme. Je ale třeba přijímat dostatek tekutin. Jinak může dojít k odvodnění a ztrátě cenných minerálů. Lékaře je nutné vyhledat tehdy, pokud je průjem silný a trvá déle než dva dny. Malé děti a osoby nad 70 let by měly lékaře navštívit, již po jednom dnu trvajícím průjmu. Mezi další známky, při kterých je nejvýše vhodné zajít k lékaři, patří provázející horečka, velké bolesti a křeče břicha nebo stolice, v níž se objevila krev či hnis. Co dělat při prvních příznacích průjmu? Klid na lůžku a minimální zátěž Dostatečný příjem tekutin Striktní dietní opatření Při prvních příznacích průjmu se vyvarujte konzumaci mléka, mléčných výrobků, fazolí a zelí. Jsou to potraviny zdravé, ale v počátcích a prvních dnech tohoto onemocnění se jejich konzumace vůbec nedoporučuje. Ze svého jídelníčku při průjmu také vynechte potraviny obsahující složené sacharidy (ovesné vločky, celozrnné těstoviny, celozrnný chléb, kukuřičné lupínky). První den průjem mohou také zesilovat jablka, hrušky, švestky, brambory, i přesto, že jsou v dalších dnech ke konzumaci doporučeny. Ani sycené nápoje nejsou při prvních příznacích vhodné. V čem spočívá dieta při průjmu Správný dietní režim velice významně ovlivňuje celý průběh průjmového onemocnění. Pokud se jedná o průjem způsobený parazity a podobně, je samozřejmě zapotřebí léčba medikamentózní, kterou musí naordinovat lékař. U průjmů vzniklých konzumací nevhodného jídla se první den doporučují neslazené nebo mírně přislazené čaje a suchary. Od druhého dne můžete přidat kuřecí nebo hovězí vývar zahuštěný rýží, dětské piškoty, banány, které představují zdroj draslíku a jablka. Postupně malé porce těchto potravin můžete po 48 hodinách doplnit nemastnou bramborovou kaší nebo dušenou mrkví. Další dny se pomalu navracejte k obvyklé stravě s tím, že mléčné výrobky a mléko zařaďte do jídelníčku až jako poslední. Proti průjmu také můžete vyzkoušet… Čaj z mochny vzpřímené Trápí-li vás průjmy, ať už akutní či chronické, způsobené kvašením potravy při trávení ve střevech, vyzkoušejte čaj z mochny vzpřímené, která zklidňuje podrážděnou žaludeční sliznici, a její léčivé účinky jsou známé již po staletí. K přípravě jedné porce čaje vám postačí 2 lžičky mochny vzpřímené, kterou přelijte ¼ l studené vody, zahřejte do varu a nechte přibližně 4 minuty povařit. Nakonec sceďte. Jeden šálek neslazeného čaje je vhodné užívat vždy po jídle. Uhelný prášek Proti průjmu je také velice účinný uhelný prášek zakoupený v lékárně. Podle potřeby rozpusťte 1 polévkovou lžíci ve vodě a tuto směs několikrát denně vypijte.
Příspěvek Zaručená dieta při průjmovém onemocnění pochází z TvojeTělo.cz

Jak zpevnit postavu? Cvičení s vlastní vahou – Klik

24.7.2016 0

Správné cvičení zvyšuje kardiorespirační zdatnost a svalovou výdrž, buduje sílu a snižuje riziko zranění. Ideálním cvičením je posilování s vlastní vahou (nebo kalistenika), které se skládá z desítek variant cviků, které jsou založeny na tlacích, tazích a dřepech a izometrickém posilování (výdrž ve statické pozici). Jedním z účinných cviků je klik. Klik je jeden z…

6 zdravotních benefitů konzumace ovesných vloček

22.7.2016 0

Ovesné vločky patří k nejzdravějším cereáliím na planetě. Neobsahují gluten (lepek) a jsou dokonalým zdrojem důležitých vitamínů, minerálů, vlákniny and antioxidantů. Studie jednoznačně prokazují, že ovesné vločky mají mnoho výhod pro zdraví. Jejich konzumace pomáhá při snižování tělesné váhy a hladiny krevního cukru a působí preventivně proti srdečním chorobám. Ovesné vločky a jejich výhody pro zdraví,…

Tajemství hubnutí pro lenochy

21.7.2016 0

Nejste ten typ, který tráví celé hodiny v posilovně a nezajímá ho nic jiného než počítání kalorií, ale přesto chcete zhubnout? I vy můžete dosáhnout své vysněné postavy. Stačí se řídit několika jednoduchými pravidly. Nejen že začnete ztrácet na váze, ale také se budete cítit lépe. Stravovací návyky jsou základ Ke každému úspěšnému hubnutí bez jojo efektu patří několik pravidel. Nejdříve je dobré uvědomit si, co nejčastěji jíte a v jakém množství. V běžných situacích by se měl denní příjem energie rovnat jeho výdeji, při hubnutí je ale třeba příjem trochu snížit. Abyste však netrpěli pocitem hladu, rozvrhněte si jídlo do menších pěti porcí, které konzumujte přibližně po čtyřech hodinách. Pravidelnost a menší porce vás ale nezachrání, pokud se budete neustále upínat k soleným brambůrkám, čokoládě, tučným a těžkým pokrmům. Tak určitě nezhubnete. Volte raději lehce stravitelná jídla a upřednostňujte dušenou úpravu jídla. Také rozhodně nevynechávejte snídani. Do ní se pusťte nejlépe do půl hodiny po probuzení. V odpoledních hodinách konzumujte ovoce, odpoledne a na večer zeleninu. Abychom si to tedy shrnuli a ujasnili, tady jsou základní pravidla správného stravování v bodech: Nevynechávat snídaně Jíst 5x denně menší porce Alespoň jedno teplé jídlo za den Dostatečný příjem tekutin Rozlišujte hlad a chuť Pokud se naučíte rozlišovat hlad a chuť, vyvarujete se nežádoucímu přejídání a tedy i neúčinnému hubnutí. Mnoho lidí si klade otázku, zda jíst až když je hlad nebo mu předcházet. Odpověď je snadná. Nejlepší je jíst podle toho, kolik je hodin. Hlad totiž vede k přejídání a rychlé konzumaci všeho, co nám přijde pod ruce. Ráno když vstanete, dejte si snídani, a když přijde čas oběda, dejte si oběd. Koukejte spíše na to, abyste jídlo konzumovali po čtyřech hodinách ve stejných menších porcích, než se řídili hladem. První co nás vede k tomu, abychom se najedli, je právě hlad. Někdy na nás ale také zaútočí chuť. Ta se do naší mysli vloudí především tehdy, když víme, že doma máme lákavou bonboniéru nebo v ledničce kus salámu. Jídlo, které vás svádí, se snažte nekupovat nebo ho kupovat v menších baleních. Své blízké také upozorněte, aby vás, i když s dobrým úmyslem, podobnými čokoládičkami a sladkostmi, neobdarovávali. Protože přirozeně, když takové jídlo mít doma nebudete, tak ho ani nesníte. Klesá také pravděpodobnost, že by se vám ho chtělo jít koupit do obchodu. Na jídlo si udělejte dostatek času Správný lenoch přece nikam nechvátá. Takže i vy si k jídlu sedněte, nejezte za chůze a spěchu, a jídlo si vychutnávejte. I dietní jídlo může být chutné a pro vás potěšením. Nebojte se proto experimentovat a od nepovedeného pokrmu se nenechte pro příště odradit. Každé jídlo pomalu rozžvýkejte. Hltání totiž nikam nevede, maximálně k bolavému žaludku. Existuje i cvičení pro lenochy Pokud nejste příznivcem každodenního půlhodinového cvičení, máme tu pro vás jednoduché typy na to, jak si zacvičit, nestrávit u toho moc času a přesto se hýbat. Každé ráno se třeba i v posteli protáhněte. Nejen, že je to příjemné, ale také vám to pomůže se trochu rozproudit. Natáhněte nohy a protlačte nejdříve pravé koleno, co nejvíce dolů do matrace postele. Přitom přitáhněte špičku, co nejvíce k sobě, tak abyste měli nohy do „fajfky“. Pokud cvik správně provádíte, ucítíte, jak se vám zatínají svaly vpředu na stehně. V takové pozici chvíli vydržte (nejméně 5 sekund) a povolte, uvolněte svaly. Cvik opakujte i levou nohou. Natáhněte nohy a střídavě hýbejte špičkou směrem k sobě a od sebe. Přitahujte nárt a odtahujte prsty do dálky, od sebe. Natažené nohy mírně roznožte a natáčejte špičky k sobě do středu, tak aby se palce vzájemně dotkly a pak je natáčejte do stran, tak aby palce byly od sebe co nejvíce vzdáleny. Vstaňte z postele, rozpažte a ruce natáhněte v loktech. Začněte s nimi pomalu kmitat v malých obloučcích, dlaněmi natočenými k zemi, tak abyste cítili napětí svalů po celé paži. Vzpažte ruce nad hlavu a vytahujte se střídavě za jednou rukou a poté za druhou. Jako byste chtěli vyrůst a víc se napřímit. Těchto pět cviků vám nezabere více času než 10 minut a přitom se při nich pěkně rozhýbete.
Příspěvek Tajemství hubnutí pro lenochy pochází z TvojeTělo.cz

Dieta při dně – co zařadit do jídelníčku a čeho se vyvarovat?

17.7.2016 0

Už jste možná slyšeli o nemoci králů, nebo-li tzv. dně, která není úplně tak neobvyklá. Možná dokonce tímto chronickým onemocněním trpí někdo z vašich nejbližších. O co se vlastně jedná a jak na doporučenou dietu při dně, chcete znát jídelníček? Více se dozvíte v následujícím článku. Co je dna? A jaké jsou její příčiny? Pojem dna označuje metabolické onemocnění, při němž dochází ke zvýšení množství kyseliny močové ve tkáních celého těla. Kyseliny močová je přirozený vedlejší produkt, který vzniká při rozkladu určitých potravin, například při konzumaci vnitřností, některých druhů ryb a podobně. Těmto potravinám bychom se měli vyhýbat a do dietního jídelníčku při dně je zařazovat pouze výjimečně. Masitá jídla a alkohol totiž obsahují nadmíru purinů.  A právě puriny jsou tím hlavním činitelem, který způsobuje tuto nemoc králů. Nedostatečné vstřebávání purinů způsobuje zvýšenou tvorbu kyseliny močové, jež následně krystalizuje a vlivem gravitace se ukládá v chladnějších částech těla, jako jsou kotníky, prsty nohou (především palec) a kolena. Na vzniku dny mají svůj podíl jak genetické faktory, tak i třeba stres, některé léky, infekce a poranění v oblasti končetin. Nejčastějším a prvním příznakem je silná bolest, později otok a zánět. Tuto nemoc je poměrně snadné laboratorně diagnostikovat a určit kloubní změny pomocí rentgenu. Léčba spočívá v nastolení speciální diety, kterou si dále podrobně popíšeme, nasazení léků a dodržování klidového režimu. Dna a dieta – zákaz piva a soli Potraviny do jídelníčku vybíráme tak, aby došlo k omezení přísunu nukleoproteinů (purinů). Ty jsou nejvíce zastoupeny v sardinkách, humru, celozrnných výrobcích, vnitřnostech a různých omáčkách. Zároveň je dokonce můžete najít v luštěninách a veškerém alkoholu. Nutné je omezit i spotřebu soli. Nadbytečný poměr těchto potravin v jídelníčku může vést k akutnímu záchvatu dny. Doporučená dieta při dně spočívá v dostatečném přísunu vody Dodržování pitného režimu je při léčbě dny důležité. Je totiž nutné z organismu vyplavit, to co by v něm být nemělo. Úlevu od bolesti kloubů pocítíte téměř okamžitě. Musíte ale udržovat pitný režim v míře přibližně 3 litrů tekutin denně. K nejbližšímu množství vody, které byste měli denně vypít, se dostane vynásobením své váhy třiceti. Tedy pokud vážíte 90 kilogramů, dojdete k číslu 2,7 litru tekutin denně. K pití je vhodná neperlivá voda nebo čaje. K vhodným potravinám při dně patří ovoce (meruňky, hrušky, jablka, kiwi), zelenina (kapusta, cibule, rajčata, kedlubny, mrkev), z masa nejvíce losos, dále mléko a mléčné výrobky a žitná mouka. Nejlepším způsobem úpravy masa je dušení. Sladkým pokrmům není třeba se nikterak výrazně vyhýbat, užívat si tak můžete piškotového těsta a ovocných jídel jako jsou knedlíky a moučníky. Vyzkoušejte náš ukázkový jídelníček při dně Snídaně: jogurt, sušené ovoce – švestky nebo meruňky, müsli, vlašské ořechy nebo mandle a čaj Svačina: žitný chléb s avokádovou pomazánkou a nadrobno nasekanými bylinky – petržel, pažitka nebo bazalka, sklenice vody Oběd: dušený máslový losos s tymiánem a nakrájenými rajčátky, pečené brambory, sklenice vody Svačina: Hlávkový salát s ředkvičkami, voda Večeře: Kapustové karbanátky pečené v troubě, bramborová kaše, zeleninová příloha, šípkový čaj
Příspěvek Dieta při dně – co zařadit do jídelníčku a čeho se vyvarovat? pochází z TvojeTělo.cz

1 2 3 114